5 etyk negocjacji. Zapoznaj się z nimi, zanim przystąpisz do rozmów

Negocjacje nigdy nie były i nie będą prostą sprawą. Trzeba nie tylko umieć skutecznie je prowadzić, ale też znać granice między tym, co jest, a co nie jest etyczne.

Żeby skutecznie prowadzić swoją firmę nie wystarczy dostać dofinansowanie i ją założyć. Musimy też poznać wszystkie najważniejsze tajniki prowadzenia biznesu. Tym razem skupimy się na kwestiach etycznych.

Negocjacje i pięć rodzajów etyk

Filozofowie od początku istnienia cywilizacji próbują sobie odpowiedzieć na pytanie, czym jest moralność oraz co to znaczy postępować etycznie. Chociaż filozofia jest bardzo skomplikowaną sprawą, to wiele branż i sfer życia wykształciło swoje własne pojęcie etyki. Zwykle przybierają one bardzo praktyczną postać.

Również w negocjacjach taka etyka wyróżnia. A nawet pięć etyk, bo właśnie tyle ich wyróżniamy. Dzielą się one ze względu na sposób prowadzenia negocjacji a także treść naszych wypowiedzi. Zarówno tych pisemnych jak i ustnych.

Czym różnią się od siebie poszczególne etyki negocjacji?

Jak już wspomnieliśmy, istnieje pięć etyk negocjacji. Charakteryzują się one następująco:

  • Etyka procesu obejmuje wszystko to, co wiąże się z nieprawdziwymi oświadczeniami. Każdy z nas kiedyś składał jakieś oświadczenie i zdaje sobie z tego sprawę, jakie kary grożą za kłamstwo w nim.
  • etyka taktyk dotyczy manipulacji, czyli wszelkich technik, które podstępem mają doprowadzić naszego rozmówcę do podjęcia określonych działań.
  • etyka podziału dotyczy nie samego procesu negocjacji, ale ich wyników.
  • etyka reprezentacji wiąże się lojalnością, jaką jesteśmy winni reprezentowanym osobom.
  • etyka interwencji skupia się na uczciwości ze strony osób, które same nie są stroną, ale biorą udział w negocjacjach (np. jako pośrednicy).

Co jeszcze powinienem wiedzieć o biznesie?

Biznes to bardzo skomplikowana sfera życia. Łatwo się w niej pogubić i jeśli nie jesteśmy ostrożni to i wiele stracić. Dlatego przed rozpoczęciem działalności warto jest wiedzieć o kilku niuansach, żeby potem nie żałować.

Przede wszystkim musimy mieć odpowiednią wiedzę na temat rynku. Nie da się posiąść jej całej, bo jednak na ten temat powstają bardzo duże książki. Warto jednak zapoznać się w pewnymi podstawami, które pomogą nam się rozwijać dalej.

Jeśli więc decydujemy się na start w konkretnej branży, to musimy się jak najwięcej dowiedzieć na temat tego danego rynku. Powinniśmy więc wiedzieć, jakie są w nim najbardziej rentowne spółki. Choćby po to, aby wiedzieć na kim się wzorować.

Musimy też wiedzieć, na jakie usługi i produkty jest największe zapotrzebowanie. Powinniśmy też umieć sobie odpowiedzieć na pytanie, dlaczego akurat te są dominujące. Jeśli na przykład chcemy założyć hotel dla psów, to musimy wiedzieć, czy w naszej okolicy jest on potrzebny i komu.