inwestycje

Kiedy należy zwolnić pracownika?

Kiedy należy pożegnać się z pracownikiem?

Rozstania zawsze są trudne bez względu na to, czy chodzi o relacje prywatne czy o zatrudnienie. Zmiany w życiu zawsze wiążą się ze stresem i wiedzą o tym dobrze pracownicy, ale dla pracodawców to też nie jest łatwe. Trzeba wykazać się odpowiednią dawką empatii przy jednoczesnym zachowaniu stanowczości. Często to też bywa tak, że trzeba zwolnić pracownika, którego prywatnie tak naprawdę lubimy.

Na jakiej podstawie należy zwolnić pracownika?

Częstą podstawą zwolnienie są słabe wyniki danej osoby. Jeżeli bardzo odstaje ona od reszty, to może mieć to duży wpływ na działania całej firmy. Dobrze jest więc mieć jej dobro na myśli i nie kierować się tylko sentymentami. Oczywiście to może być trudne, bo może zaważyć na poczuciu własnej wartości pracownika. Niestety rynek rządzi się brutalnymi prawami, a konkurencja nie śpi.

Jak zwolnić pracownika, żeby nie było „kwasów”?

Najlepiej jest, kiedy mamy w firmie dział HR, zajmujący się zatrudnianiem i zwalnianiem pracowników. Wtedy ten przykry obowiązek nie ciąży już na nas. A co jeśli nasza firma nie jest na tyle duża, aby taki dział powołać do istnienia, albo sami w nim pracujemy i zastanawiamy się, co począć? Na pewno ważne jest, aby nie wyrażać przy tym przesadnych emocji. Dotyczy to zarówno desperackiej próby pocieszania pracownika ani despotycznego zbesztania kogo. Powinniśmy podejść do sytuacji z wyrozumiałością, ale bez żadnych ckliwych zachować. Nie jest więc dobrym pomysłem przytulanie się we łzach, nawet jeżeli wcześniej byliśmy w dobrych relacjach.