Jak wiemy, pewnego rodzaju nieprozumienia pojawiają się w każdej firmie. W poprzednim wpisie omówiliśmy rodzaje konfliktów, jakie mogą pojawić się w Twoim przedsiębiorstwie.

Pojawia się konflikt. I co dalej?

Sposobów na rozwiązanie konfliktów jest kilka. W tym wpisie przedstawimy Ci niektóre z nich.

Kiedy pojawiają się drobne nieporozumienia, jako dobry szef, powinieneś obserwować sytuację. Być może jest to jakieś chwilowe napięcie, które z czasem rozładuje się i wszystko wróci do normy. Jeśli jednak nic się nie poprawia, warto zainterweniować, ponieważ konflikt może coraz bardziej narastać.

Najbardziej bezwzględnym rozwiązaniem konfliktu jest zwykła rywalizacja. W końcu przecież któraś ze stron wygra i jej racje wezmą górę. Prawdopodobnie mająca więcej zwolenników, czyli ta, która będzie silniejsza. Jest to jednak jednostronne zakończenie, który drugą stronę pozostawi w niesmaku i niezadowoleniu. Nie jest to najlepsze rozwiązanie, ponieważ nawet, jeśli nieporozumienie dotyczy dwóch osób, które powinny załatwić to między sobą, istnieje spora szansa, że w to zamieszanie zostanie wciągnięta większość pracowników, którzy będą popierali jedną ze stron.

Kolejnym sposobem jest współpraca. To z kolei chyba najbardziej sprawiedliwe zakończenie konfliktu. Chodzi w nim o to, aby każda ze stron została zadowolona w równym stopniu. Ważne, żeby szukać wspólnego rozwiązania, które zaakceptują wszyscy zainteresowani. Po zakończeniu nikt nie powinien czuć się poszkodowany, ponieważ może to odnowić problem. Jeśli uda się osiągnąć taki efekt konflikt powinien zostać zażegnany.

Jednym ze sposobów jest także szukanie kompromisu. Brew pozorom nie oznacza on tego samego co współpraca. W kompromisie chodzi o to, aby każda ze stron została zadowolona po części. Kiedy wystąpi konflikt, możemy przykładowo zabrać coś od jednych, coś od drugich (jeśli występują to także od kolejnych) i próbować połączyć to w całość, tak, aby nikt nie poczuł się pominięty.

Oczywiście konflikt można także całkowicie zbagatelizować. Udawanie jednak, że nic się nie dzieje, że wszystko jest dobrze, że nic się nie widzi i nie słyszy, nie jest najlepszą opcją. Kiedy pojawiają się problemy warto próbować o nich rozmawiać i rozwiązywać je. Z pewnością wpłynie to na pracę i jej efektywność.