Pracodawca zatrudniając pracownika, musi być zapewnić mu odpowiednie warunki pracy. Czy to jednak jedyny obowiązek, jaki spoczywa na Twojej firmie? Oczywiście, że nie!
Dzięki temu wpisowi poznasz najważniejsze obowiązki pracodawcy wobec pracownika.
Przyjmując pracownika, pamiętaj, żeby zrobić to legalnie. Nie zapomnij o podpisaniu umowy i dopełnieniu wszystkich formalności. Jest to ważnie nie tylko dla Ciebie, ale także dla osoby zatrudnianej. W razie konfliktów, postawę ich rozwiązania może stanowić zawarta między wami umowa. Także wszystkie kwestie wynagrodzenia i zakresu obowiązków powinny tam zostać jasno opisane.
Kiedy nowy pracownik pojawi się już w firmie, zapoznaj go z miejscem pracy, przedstaw zasady, obowiązki. Warto też wskazać mu osobę, do której może się zwrócić w razie trudności, a także innych współpracowników. Zapewnij mu także odpowiednie warunki i wszystko, co może być niezbędne do wykonywania pracy.
Ważną kwestią, nie tylko na początku pracy, ale przez cały okres jej wykonywania, jest BHP, czyli Bezpieczeństwo i Higiena Pracy. To właśnie na pracodawcę jest nałożony obowiązek dbania o te dwie bardzo istotne rzeczy. Pamiętaj także, o szkoleniach dla pracowników, kontrolowaniu badań okresowych. Ma to także związek z miejscem pracy, które musi spełniać określone normy.
Zatrudniając pracownika, warto mieć na uwadze kilka rzeczy. Staraj się zawsze terminowo wypłacać wynagrodzenia. Co jakiś czas, z okazji na przykład Świąt Bożego Narodzenia, staraj się wypłacać dodatki lub dawać dobre upominki. Będzie to miało wpływ na efektywność pracy Twoich podwładnych. Dobrze zmotywowany pracownik, dobrze pracuje.
Oceniając pracę, nigdy nikogo nie faworyzuj. Zawsze bądź obiektywny. Staraj się też tłumaczyć pracownikowi, w przypadku negatywnej oceny, jakie błędy zrobił, co może poprawić. Ważne jest także, żebyś starał się rozwijać jego kwalifikacje. Możesz znaleźć jakieś ciekawe szkolenie, zaproponować udział.
Nie zapomnij o prowadzeniu dokumentacji. To ważna kwestia. Zapewne pomoże Ci w tym księgowa, ale warto, żebyś Ty także zwracał na to uwagę.
Pamiętaj, żeby zawsze cenić i z szacunkiem podchodzić do swoich pracowników. W końcu pracują dla Ciebie, a atmosfera w pracy będzie przekładać się na efekty.